Je auto sneller maken met chiptuning

Een van de meest populaire manieren om een motor te tunen is d.m.v. chiptuning. Door de instellingen in de motorchip te wijzigen, kunnen de prestaties van de auto drastisch veranderen. Maar naast de voor de hand liggende verbeteringen die men met dit soort tuning kan bereiken, zijn er ook een aantal risico’s verbonden aan chip tuning. Wat is chip tuning precies? En wat zijn de voordelen, maar ook de nadelen van het wijzigen van de chipinstellingen op de auto? Lees verder voor meer informatie.

Wat is chiptuning nou precies

Moderne turbomotoren worden aangedreven door een ECU (Electronic Control Unit). Automonteurs kunnen de instellingen in de software van deze ECU aanpassen die de hoeveelheid brandstof, turbodruk en injectie regelen. Door de manier waarop de motor presteert te veranderen, kunnen motoren tot 30 procent van hun oorspronkelijke prestaties verbeteren. Behalve dat de motor vrij veel vermogen kan winnen, kan hij ook efficiënter werken (tot 10 procent).

De risico’s en gevaren van chiptuning

Zoals te verwachten valt, brengt chiptuning een aantal risico’s met zich mee. Dit type tuning legt in feite meer druk op de motor dan de producent van de auto veilig vindt. Dat betekent dat in extreme omstandigheden de kans op schade aan de auto, of zelfs een motorstoring, groter is. De hogere brandstofinspuiting en het hogere motorvermogen leggen ook meer druk op andere onderdelen van de auto, zoals de wielen en de versnellingen. En vergeet niet:  het afstellen van een auto verliest de fabrieksgarantie, zodat problemen met de motor of de auto duurder kunnen worden om op te lossen.

Verschillende manieren om een chip te tunen

Er zijn twee belangrijke manieren om daadwerkelijk tot chip tuning te komen. De meest populaire manier is het lezen en aanpassen van de software op de ECU door middel van zogenaamde ‘ODB tuning’. Het gebruik van de ODB-interface is vrij eenvoudig, en vergt niet veel werk: nieuwe instellingen worden eenvoudig en snel in de ECU gezet. In sommige moderne ECU’s is het gebruik van het ODB-portaal echter uitgeschakeld. In dat geval wordt BDM tuning gebruikt om de ECU te kraken en software aan te passen – een risicovoller en arbeidsintensiever proces.