Waarom zijn abonnementsdiensten zo populair?

De bedrijfsmodellen voor abonnementen zijn gericht op de verkoop van een product of dienst aan klanten tegen een vaste prijs en met een vaste frequentie. Abonnementen kunnen maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks zijn. Het model geeft klanten toegang tot producten of diensten zolang ze het abonnementsgeld betalen. In sommige gevallen genieten klanten ook extra kortingen voor het zijn van een abonnement. Wilt u bijvoorbeeld uw oude fitness direct opzeggen en u inschrijven bij een nieuwe sportschool? Ga da naar directopzeggen.nl om alles in een klik te regelen.

Vandaag de dag hebben bedrijven hun weg naar nichemarkten gehackt, waardoor mogelijkheden ontstaan om bijna elk soort klantsegment te bedienen via abonnementsdiensten die u zich kunt voorstellen. Abonnementsdiensten bieden bedrijven de kans om te groeien. De voordelen variëren van meer voorspelbare inkomstenstromen tot een betere afstemming op het product van de klant.

Waarom houden klanten van abonnementsdiensten?

De vraag neemt toe

Uit fundamenteel onderzoek blijkt dat de vraag naar abonnementsdiensten toeneemt. Een blik op Google Trends laat zien dat het zoeken van consumenten naar termen als “abonnementsbox”, “abonnementskleding” en “abonnementsmaaltijden” de laatste jaren sterk is toegenomen. Maar dat is nog niet alles.

Abonnementsbedrijven worden gelanceerd om tegemoet te komen aan de vraag van de consument. Volgens een studie heeft West-Europa een sterke en gestage groei gezien onder abonnementsbedrijven, wat bewijst dat het mogelijk is voor aspirant-ondernemers om deze groeiende markt te bedienen.

Geen langetermijnverbintenis

De toenemende concurrentie zorgt altijd voor uitdagende markten. En in de markt voor abonnementsdiensten heeft de concurrentie geleid tot de introductie van slimme onboardingtactieken door slimme marketeers.

Innovatieve marketeers hebben hun modellen voor klantenwerving gehackt. Ze weten dat ze geweldige producten hebben die een lange klantlevensduur hebben (LTV) en zich daarom kunnen veroorloven om hun diensten aantrekkelijker te maken door de barrières voor de betrokkenheid van de consument te beperken.

Een tactiek die regelmatig wordt gebruikt is de optie “geen contract”.

Dit soort financiële vrijheid is perfect voor duizendjarige consumenten die flexibiliteit, variatie en de mogelijkheid willen om te annuleren als ze een beter aanbod vinden, of besluiten om te stoppen met het gebruik van de dienst, dit alles zonder financiële druk te creëren.

Gemakkelijk, eenmalig engagement en gemak

Abonnementsdiensten zijn typisch set-and-forget aankopen. Wanneer klanten zich aanmelden, maken ze een account aan en ontvangen ze hun abonnement als een klok.

Een engagement (account sign-up) bespaart de consument het typische koopproces, dat moet worden herhaald.

Als consument kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om uw maaltijdabonnement om de paar dagen thuis te laten bezorgen. Dit niveau van gemak bespaart u het rijden naar uw dichtstbijzijnde supermarkt, het zoeken naar wat u nodig heeft, in de rij staan om te betalen, en dan weer naar huis gaan om te koken.

U creëert gemak voor uw klant, en dat is een no brainer voor beide partijen.

Lees ook: 4 Tips voor het kopen van een elektrische driewieler