Wat is uitbestede klantenservice?

Uitbestede klantenservice betekent dat een bedrijf een beroep doet op een externe dienstverlener en gebruik maakt van hun agenten voor de afhandeling van inkomende en uitgaande gesprekken en non-verbale communicatie met klanten. In de meeste gevallen maken de teams van Customer Service/Support Outsourcing deel uit van een call center-dienst.

Wat is “klantendienst” voor een dienst?

Klantendienst uitbesteden is een type service dat schaalbaar is en geen grote investeringen vooraf of minimumvolumevereisten kent. Dit geldt zowel voor inkomende als uitgaande klantenondersteuning. Neem voorbeeld aan de klantenservice NS.

Een van de voordelen van het outsourcen van klantenservice is dat de ouderwetse offshore callcenters en BPO’s, die een slechte reputatie hebben opgebouwd, op hun retour zijn en worden vervangen door meer niche-specifieke, in het binnenland gevestigde bedrijven die met echte specialisten worden bemand.

De meeste moderne e-commerce merken (en hun klanten) eisen dit niveau van integratie en vertrouwdheid. Marketingcampagnes kunnen zelfs worden opgebouwd rond uitstekende ondersteuning als jij die aanbiedt.

Is er een correcte manier om de klantendienst uit te besteden?

De juiste manier om klantenservice uit te besteden in 2021 is open te staan voor het beoordelen van nieuwe en innovatieve verkopers en dienstverleners. En dan denken we niet alleen aan binnenlandse en offshore.

Veel mensen denken dat overzeese callcenters en Business Process Outsourcers (BPO’s) de enige personeelsoptie zijn als het op uitbesteden aankomt… of je nu een bedrijfsmerk bent of een startup-bedrijf.

In feite verscherpen innovatieve binnenlandse bedrijven tegenwoordig hun concurrentievoordeel met niet-traditionele benaderingen voor het uitbesteden van klantenservice.

Het is cruciaal (en logisch) om een partner te kiezen die de eisen van de klant begrijpt en je wil helpen het bedrijf te laten groeien, niet alleen de status quo te handhaven.

Tijdens jouw zoektocht zul je merken dat veel leveranciers vastgeroest zitten in hoe zij denken over klantenservice (zoals het in rekening brengen van extra kosten voor “after hours” dekking… weten ze dan niet dat het meeste surfen op het web en online verkopen ’s avonds en ’s nachts gebeuren?!). Wees ijverig in jouw zoektocht – jouw klanten staan op het spel!

Lees ook: Top 3 voordelen van lokale SEO voor digitale marketing