Waarom zijn Nike schoenen zo populair?

Nike is het best verkopende sportschoenenmerk ter wereld, met een marktaandeel van 48% van de sportschoenenmarkt in de VS en 31% wereldwijd. Het is dus logisch dat winkels met sportschoenen meer van dat merk verkopen dan van welk ander merk ook. Simpelweg vraag en aanbod.

Maar hoe is Nike de best verkopende schoen geworden, en hoe heeft het die plaats zo lang weten te behouden?

Slimme bewegingen

Hardlopen en joggen voor recreatie werd populair in de jaren 1970, en Nike greep in op deze trend en creëerde schoenen die goed waren voor hardlopen.

Ze begonnen ook de trend om atleten te gebruiken om hun schoenen op de markt te brengen. In 1974 sloten ze een overeenkomst met elite hardloper Steve Prefontaine voor 5000 Amerikaanse dollar. Zijn uitdagende houding en enorme succes hielpen Nike in de atletiekwereld te profileren.

Dit leidde uiteindelijk tot het ontwerpen van schoenen in de jaren ’80 voor Michael Jordan zoals de Air Jordan 4 Military Black en uiteindelijk ook voor andere bekende atleten zoals Tiger Woods, Peyton Manning, en Serena Williams.

Naast de samenwerking met individuele atleten en entertainers, sponsort Nike teams en evenementen als onderdeel van zijn uitgebreide marketinginitiatieven. Geen enkel bedrijf ter wereld geeft zoveel geld uit aan sportsponsoring als Nike.

Nike’s marketing campagnes verkopen vaak de emotionele voordelen van hun producten, waardoor je het gevoel krijgt dat het dragen van hun schoenen je zal helpen gezonder te leven en je eigen grootsheid te vinden. Een beroep doen op emoties is een van de eerste dingen die je leert in de marketingklas, en de marketing van Nike werkt duidelijk.

Gericht op de toekomst

In de loop der jaren heeft Nike schoenen ontwikkeld voor een grote verscheidenheid aan sporten, waaronder honkbal, basketbal, cheerleading, fietsen, golf, lacrosse, hardlopen, voetbal, softbal, tennis, track & field, training & gym, volleybal, yoga, en zelfs skateboarden.

Het maakt dus niet uit van welke sport je houdt, Nike wil dat je voor hun producten kunt kiezen.

Concurrentie van andere merken leidt Nike om zich te concentreren op nieuwe innovaties en nieuwe technologie, met het doel om atleten te helpen beter te presteren. Nike Air technologie gaat terug tot 1979, maar enkele van hun meer recente ontwikkelingen zijn breisels en andere lichtgewicht materialen, schuim demping, en steviger ondersteuning.

Meer redenen voor Nike’s populariteit

Nike is niet alleen een trendsetter, maar de schoenengigant lijkt ook een manier te vinden om optimaal gebruik te maken van bestaande trends.

Shoppers zijn tegenwoordig gericht op gezondheid en welzijn, en meer mensen kopen sportschoenen zodat ze kunnen sporten. Ze beseffen dat lichaamsbeweging net zo belangrijk is als een gezond dieet. Nike heeft op deze trend ingespeeld door zijn producten op grote schaal beschikbaar te stellen en deze ideeën in zijn marketing te promoten.

Nike heeft ook gemerkt dat mensen sportschoenen dragen voor comfort en casual wear, en als “streetwear” en niet alleen voor sport. Dus ontwerpen ze schoenen om aan deze behoeften te voldoen.

Lees ook: 5 Voordelen van het inhuren van een professionele loodgieter