3 tips voor freelancers en ZZP’ers

Een van de grootste uitdagingen van een ZZP zijn is het beheer van de cashflow. Niet alleen wordt er minder en minder werk verricht, maar klanten kunnen ook traag betalen.

Dus soms heb je veel geld – terwijl je andere maanden misschien nog maar net op gang komt. Hoe creëer je een budget als je inkomsten zo onzeker zijn? We hebben met een paar andere websites gesproken over hoe geld beheert moet worden. Hier zijn hun top budgetterings strategieën

Hulp krijgen door mensen te huren

Het gezegde dat “tijd is geld” geldt vooral voor kleine ondernemers. Maakt u optimaal gebruik van uw tijd? Zou u freelancers kunnen inhuren die deze taken aankunnen terwijl u zich concentreert op taken met een grotere impact?

Veel ondernemers branden zichzelf op in het eerste jaar en proberen alles zelf te doen. Toch weten we allemaal dat we, in een poging om te groeien, uiteindelijk moeten delegeren.

LEES OOK: Een paar tips voor auto bestuurders

Henk (online ondernemer) zegt dat hij voorzichtig was met het inhuren van personeel, waarbij ze in eerste instantie alleen parttimers in huurde. Maar ze leerde al snel dat het inhuren loont. “Hun bijdragen zorgden ervoor dat ik me kon richten op de groei van het bedrijf in plaats van alleen maar in het bedrijf te werken. Toen mijn bedrijf groeide, kon ik het me veroorloven om mijn budget voor het personeel te verhogen” vertelt Henk.

Maak gebruik van zakelijke kosten

Als je een ZZP’er bent heb je ook veel voordelen, denk aan BTW aftrek en een heleboel andere aftrekposten. “Ook kan je een zakelijk verzekering afsluiten, maar daar zijn er een heleboel van” zegt Henk. “Kijk ga daarom altijd online zzp verzekeringen vergelijken” zegt Henk.

Weet hoeveel je eigen service kost

Een klassieke fout die veel freelancers maken, is het onderschatten van zichzelf. Ze zijn zo gretig om werk te krijgen dat ze hun uurtarieven te laag zetten. Bekijk uw service als een product binnen een markt. Denk goed na over het verschil tussen uw diensten en die van uw concurrenten, benadruk dat verschil en zoek een markt die bereid is om hogere prijzen te betalen voor uw tarieven.

Bovendien, voel je je niet verlegen om uw tarieven te verhogen als je meer ervaring  krijgt. “Als freelance schrijver heb ik mijn tarieven in de loop der jaren gestaag verhoogd: vertelt Jan (Website Maker). Ik heb gemerkt dat ik daardoor betere klanten heb aangetrokken en mezelf meer tijd heb gegeven om me op kwaliteit te concentreren, in plaats van dat ik snelle berichten tegen lagere salarisschalen heb moeten uitkiezen.